- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
فایل ورد قابل ویرایش
ایران جزو اولین کشورهای درحالتوسعه جهان است که به تدوین و اجرای برنامهریزی جامع روی آورده است. ولی علیرغم بیش از 70 سال سابقه برنامهریزی توسعه، هنوز به موفقیت عمده در این زمینه دست نیافته است یا به عبارت روشنتر به اهداف خود از اجرای این برنامهها دست نیافته است. این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان که دیرتر از ایران اقدام به برنامهریزی نمودند و حتی تجارب ایران را به عنوان الگو برای خود مدنظر قرار داده بودند توانستند در رسیدن به اهداف برنامهای خود بسیار موفقتر از ایران عمل کنند.در این رابطه بحثهای مختلفی طی سالیان اخیر مانند امتناع برنامهریزی، یا بیفایده بودن برنامهریزی جامع یا سپردن جامعه به دست برنامهریزی آزاد مطرح شده است. دراینبین استفاده از برنامهریزی هستههای کلیدی خط دهنده به عنوان الگوی مناسب برنامهریزی ایران توسط بسیاری از متخصصین توصیه شده است. مرحوم دکتر حسین عظیمی بیشترین مطالعه و بررسی و توصیه به استفاده از برنامهریزی هستهای را مطرح کرده است.امید است با مطالعات تکمیلی بتوان، ابعاد برنامهریزی هستهای را با دقت بیشتر بررسی و معرفی نمود. تا هرچه سریعتر شاهد توسعه و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران باشیم.
کشورها در اجرای برنامهریزی توسعه از مراحل 4 گانه زیر عبور میکنند. در ذیل، به معرفی این مراحل پرداخته میشود:
این مرحله مربوط به زمان اولیه برنامهریزی در کشورهاست که امکانات زیادی ازجمله در نیروی انسانی، آمار و اطلاعات، روشهای برنامهریزی و ... وجود ندارد. مثلاً برنامه مشتمل بر دو پروژه نیروگاه، چهار سد، یک بندر، دو قطعه راه و... است و حجم این پروژهها بر اساس منابعی مثل اعتبار در دسترس، نیروی انسانی در اختیار دولت و ... تعیین میشود. طبیعی است در شروع حرکت برنامهریزی توسعه به علت نبود آمار و اطلاعات در کشورهای در حال گذار، کاری غیر از این نمیتوانست انجام گیرد. در کنار این نکته، کشورهای در حال گذار محدودیتهای تخصصی وسیعی چه در تهیه و چه در اجرای برنامه داشتند. پس حجم برنامه هم محدود بوده است. ساختار کاملاً سنتی دولت و اقتصاد و روشن بودن نیازها از دیگر دلایل شکلگیری این نوع برنامهریزی بودهاند. برنامه اول و دوم ایران (34-1327 و 48-1335) از این نوع هستند.
تفاوت این شیوه با مرحله قبلی در آن است که ارتباط پروژهها باهم سنجیده میشود و سعی میکنیم نوعی هماهنگی بین پروژهها ایجاد کنیم. اساس و محور در این شیوه برنامهریزی نیز همان اجرای پروژههاست. روش اینطور بوده که یک سازمان مرکزی برنامهریزی تشکیل شده و به سازمانهای مختلف رهنمود میداده است. یعنی با بخشنامه به آنها میگفته در پنج سال چه کارهایی میخواهید بکنید و بدین ترتیب تعدادی پروژه در دستگاه مرکزی برنامهریزی جمع میشد که تعداد آنها چندین برابر امکانات مالی، تخصصی، سازمانی و ... بوده است. سازمان برنامهریزی مرکزی با توجه به ارتباط پروژهها با همدیگر تلفیقی از پروژهها که هماهنگ بودهاند را انتخاب میکرده است. این پروژهها در بخش عمومی با هم هماهنگ بودند مثلاً برنامهریزی دوم ایران در این نوع برنامهریزی میگنجد. با گذشت زمان و فراهم شدن امکانات بیشتر و گرایش به جامعیت بیشتر، به سومین مرحله برنامهریزی یعنی برنامهریزی جامع وارد میشویم. (لازم به ذکر است به دلیل حضور آمریکاییان در ایران، برنامهریزی ایران از مرحله دوم وارد مرحله چهارم یعنی برنامهریزی هستهای میشود. که متعاقباً توضیح داده خواهد شد)
با شکلگیری یکسری اطلاعات، تجارب و تخصصها، ساختار سنتی دچار تحول شده با افزایش پیچیدگیها وارد برنامهریزی جامع میشویم. وقتی کشورهای جهان با کمک سازمان برنامههای خود در مراحل اول و دوم برنامهریزی موفق میشوند، سعی میکنند این روش را به کل اقتصاد و کشور تسری دهند، لذا وارد مرحله برنامهریزی جامع میشوند. در واقع فکر میشود چون در مراحل قبل موفق بودهاند، پس برنامهریزی جامع تسری خطی برنامههای قبلی است. از دید نظری این برنامهریزی بر نوع اول و دوم ارجح است و از دید نظری امکان بررسی تعادل کل جامعه در همه بخشها وجود دارد. ولی در عمل اینطور نیست و دچار مشکلات فراوانی میشود. برنامهریزی جامع علاوه بر نیاز به اطلاعات جامع تفصیلی، بهنگام و قابلاتکا، نیاز به نیروی انسانی وسیع، بافت فرهنگی منسجم، تجارب سازماندهی مؤثر و شرایط ثبات سنجی دارد.برنامهریزی جامع سعی در حل همه مشکلات دارد ولی هیچگاه موفق نمیشود. برنامهریزی جامع عملاً به نوعی بلندپروازی و خیالپردازی تبدیل میشود. خطری که حتی گروه دوم مشاوران هاروارد در ابتدای برنامه سوم عمرانی قبل از انقلاب بر آن تأکید داشتهاند.گروه مشاورین اول هاروارد با پیشنیازها و ضرورتهای این برنامهریزی جامع آشنایی نداشتند. لذا بخش عمده گزارش گروه دوم مشاوران هاروارد به اشتباه گروه اول در پیشنهاد غیرعلمی برنامهریزی جامع (و غیرقابل اجرا بودن آن برای ایران و اشتباهات مفهومی و فنی و اجرایی آن) برای برنامه سوم میپردازد. گروه دوم مطرح میکند که در "گزارش بازنگری برنامه دوم به طور خلاصه نتیجهگیری شده است که کاستیهای برنامه دوم را به سه عامل "پیچیدگی برنامهریزی"، "کمبود نیروی انسانی آموزشدیده" و "عوامل نهادی" میتوان نسبت داد. بهراستیکه معلوم نیست کشف ضعفهای بنیادی برنامه دوم چگونه میتواند الزاماً توسل به برنامهریزی جامع را] توسط گروه اول [در پی داشته باشد؟!" همچنین گروه دوم اضافه میکند:" ما اکثراً با این گمان کار خود را آغاز کردیم و همه با این باور کارمان را به پایان رساندیم که اشخاص] گروه اول[معتقد به برنامهریزی جامع در داوری خود درباره این نوع برنامهریزی دچار اشتباه شدهاند یا اینکه بیشازاندازه به قضاوت خود درباره این برنامهریزی اعتماد کردهاند که متکی بر شواهد کافی نبوده است. آن موقع با توجه به شرایط حاکم در ایران برنامهریزی جامع نمیتوانست کارساز باشد..."این بحث از حدود 50 سال پیش شناخته شده است. آرتور لویز در سیلان در حین کمک به برنامه توسعه، جملهای مشهور گفته و آن اینکه برنامهای که میخواهید برای پنج سال طراحی کنید. بیست سال وقت میخواهد تا خودش تهیه شود. من نیستم خودتان تهیه کنید. در دنیا یک نمونه موفق برنامه جامع پیدا نمیکنید، جامعیت ما را گیر میاندازد.
فهرست مطالب
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش
حجم:43414KB | بازدید :121
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش آزمون استخدامی سال 1402 شامل تمامی سوالات راهنمای معلمی دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش شامل موارد زیر می باشد: راهنمای معلم قرآن پایه اول تا ششم راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم راهنمای معلم...
دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
حجم:43406KB | بازدید :123
دانلود بسته سوالات راهنمای معلم مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ + تمام دروس دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ دانلود بسته سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش
حجم:43406KB | بازدید :126
دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 با بیش از 500 سوال با پاسخ + سوالات حیطه تخصصی + سوالات راهنمای معلم تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش + دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی
حجم:43406KB | بازدید :154
دانلود سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ شامل تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی 1402 -سوالات کتاب راهنمای معلم - دانلود سوالات منابع حیطه...
حجم:38267KB | بازدید :5702
دانلود جزوه جنین شناسی عمومی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فایل ورد قابل ویرایش قسمتی از متن سلولهای زایای ابتدایی (پریموردیال) تکامل با لقاح آغاز می شود. لقاح روندی است که طی آن گامت مرد( اسپرم ) و گامت زن (اووسیت) با هم یکی می...
حجم:30962KB | بازدید :244
سوالات آزمون راهبران آموزشی این بسته ویژه، کامل ترین و جامع ترین بسته جهت استفاده تمامی کارمندان اموزش و پرورش و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی، در سوالات آزمون راهبران آموزشی محتویات بسته نمونه سوالات آزمون راهبران آموزشی : پکیچ سوالات ارزشیابی...
سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402
حجم:30444KB | بازدید :17
دانلود کاملترین و بینظیرترین سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402 + سوالات راهنمای معلم زبان انگلیسی تمامی پایه ها با پاسخنامه + منابع رایگان آزمون استخدامی دبیری زبان انگلیسی + اصل سوالات 1402 سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402...
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس
حجم:25031KB | بازدید :3670
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس با فرمت ورد و قابل ویرایش و پی دی اف و آپدیت روزانه منابع آزمون و سوالات پرتکرار قبولی ۱۰۰درصد را ما تضمین میکنیم. کاملترین فایل در مورد دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس جزوه کامل...